onsdag 16 juli 2008

Lostenen på Hornberget

Utsikt från Lostenen

Mycket riktigt blev det en tur på hojen idag med, denna gång på terrängkartan, 649 Svärdsjö. Ville ha mer stigkörning och fina uppförsbackar med tillhörande utförsåkning. Tog sikte på Hornberget 330 m.ö.h.

Efter lite sicksackande och några elstängselpassager kom jag fram, det gick rejält uppför, lovely. Klarade med nöd och näppe hålla mig cyklade till toppen, hittade en smal stig som gick riktigt brant utför på andra sidan och letade mig tillbaka mot Lugnet. Trodde mig se en fin stig i slutet på en bilväg som gick in till ett hus. Men ägaren i huset, kom precis med sin bil, blev lätt irriterad av att jag skulle in på hans väg och försökte få mig att vända. Dock så hävdade jag att det fanns en stig på kartan, men han stod på sig, sa att det var elstängsel i vägen och att den hade växt igen för länge sen. Med en trevligare attityd (eller en argare hund) hade jag kanske vänt, men nu ville jag gärna hitta stigen. Under hans stängsel och upp i snårskogen, efter några meter släpandes på cykeln gick det faktiskt rätt bra att cykla på det som såg ut som en stig långt innan hygget hade blivit till. Så tji fick han!

LostenenDetta är den mytomspunna Lostenen, 200 ton tung, 314 m.ö.h. Kastad på plats av Falujätten, mot den då levande Svärdsjöjätten som höll till på Hornberget. Han dog på fläcken. Lostenen vrider sig av smärta och gråter varje midsommarnatt sen dess. Det sägs även att man ståendes på stenen midsommarmorgon får se solen dansa. Det enda jag vet med säkerhet är att utsikten från dess topp är rätt snygg, se översta panormabilden.

Väl inne på Lugnet, bland VC-skidspåren, tog jag mig upp till toppen av backhoppningsbacken och fyllde vattenflaskan i caféet under hopptornet, allt medan cafékillen pratade högt och engagerat via datorn med en avlägsen släkting(?) Hittade downhillbanan på vägen ner men fick välja "chicken run" vid den brantaste passagen. =) Kul var det i alla fall och utan en endaste krasch kom jag ner.

hopptornet

hoppbacken

chickenrun

Utsikt mot hopptornet. Kände att det kittlade skönt runt smalbenet när jag hade tagit kortet, tänkte att det var lite gräs som smekte i blåsten. Men när jag tittar ner är hela foten och benet täckt av myror. Mysigt. Dårar slänger sig utför de här... ...och det här stupet. Jag valde högeralternativet, chicken run. 

GPS spårningen från dagens lilla turtat

Totalt blev det 30 km med 1317 m stigning på 2:29.

3 kommentarer:

  1. En får ha lite koll på bloggen din när du envisas me att inte skymtas på GIH, men av rapporterna verkar du på rätt köl igen och hittar inre harmoni i Falun ;o) HÄRLIGT! Vilket grymt gäng det kommer att vara nästa år, de e bara att hänga i. Va e de de säger i väst, "breathtaking viewes"?! på din rundor, en del e privilegierade. Hade gott!

    SvaraRadera
  2. Hallå!

    Om du fortfarande befinner dig i Falun och ska ut på någon ny MTB-tur så får du inte missa "Törnbergs stig" En fantastisk "tallhedsstig".
    Kolla in länken nedan för vägbeskrivning dit och en film på härligheten.

    http://happymtb.org/forum/read.php/1/640686/642974.

    SvaraRadera
  3. Asplövet>>Ahh den är inte långt borta. Får se om jag hinner med den idag, har planer på en löprunda också. Men jag har faktiskt åkt den tidigare på Långa lugnet, tyvärr hamna jag bakom en fegis precis i ingången till stigen, och det finns ju som synes dåligt med omkörningsmöjligheter. Värt ett försök till...

    Om jag minns rätt slutade jag på en plats precis utanför topp 50, retligt nära cuppoängen. Fan, blir lite sne på det nu när jag tänker tillbaka. Utslitna drev gjorde att kedjan tuggade över på vissa frekventa växlar.

    SvaraRadera