onsdag 12 september 2007

Backträning i Storstenshöjden

Körde en av mina favoriter inför Lidingöloppet idag, backträning på Storstenshöjden. Normalt har jag kört upp och ner i både södra och norra backen, men idag höll jag bra till i den södra backen som är längre. Framför allt är det en bättre nedförslöpning, och det är den som jag vill åt. Ger den styrka som krävs för att klara de tuffa och branta utförslöpningarna som annars riskerar att slå sönder lårmusklerna. Även hjärtat får sig en omgång uppför de ca 100 höjdmetrarna som klättras varje varv =)

Låren var inte helt pigga, speciellt inte det högra. Var som tyngst på det fjärde varvet, då ville kroppen verkligen bara lägga sig ner men lyckades plåga mig och det gick lite lättare de två sista varven (och långsammare) Hade inte bestämt mig för hur många varv det skulle bli innan utan det fick kroppen och dagsformen avgöra. Har kommit på att det trots allt vore kul att få känna sig pigg till helgens lång-SM. Även om huvudmålet med passen ligger längre fram.

Pulskurvan och höjdkurvanVarvtider:
    Upp  Ner
1. 3:35 2:51
2. 3:34 2:53
3. 3:43 2:51
4. 3:41 2:59
5. 3:49 2:53
6. 3:46 2:45

Vet att jag vid ett tillfälle för länge sen (8/10 2002) maxade på 3:02

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar