söndag 22 februari 2009

Skönt träningsbesked

Igår var det dags för 2 x 1500 meter. Loppen skulle gå i stort sett på max med tio minuter vila emellan. Vi var ett ganska stort gäng som startade samtidigt, men med olika upplägg. Putte, Lasse, Lucken och Fredrik körde 5000m test, Tomas, Carina och Yvonne 2x1000 och Petter var med och kuta 800 + 600m.

Tanken var att Tomas, Petter och jag skulle hjälpa till och dra varandra, Tomas som är en erkänt snabb löpare fick äran att börja. Efter två varv gick jag upp och tog över tätpositionen och höll farten uppe. Tittade aldrig på klockan utan körde på och tänkte att tiden får bli vad det blir, tryckte på lite extra sista 300m och knäppte av klockan. Blev glatt överraskad och lite sur för att jag inte kört för fullt när jag såg att tiden stannat på nytt pers. 4.04. (tidigare låg rekordet på 4.10)

Efter tio miuter vila var det dags igen, något orolig för känslan som komma skulle gav vi oss iväg. Nu med mig i tät direkt från start, men efter två varv var det nu Petter som gick upp och pressade, för honom, sista varvet. Jag började tänka på att munnen var supertorr och benen inte var lika fräscha, fegade och höll igen något. Då kommer Tomas upp och gör en tempoökning, hänger på och får upp farten en aning. Sen när han går i mål är det bara 2½ varv kvar... ökar något ytterligare och med 100 meter till mål spurtar jag rikitgt hårt. Blir rätt förvånad att det svara så pass bra ändå, vid mål så stannar klockan på 4.07. Skänt besked, känns som jag har mer att hämta ur kroppen till nästa helgs ISM.

2x1500 2009-02-21, Puls - Tid

Noterbart är att pulsen endast kommer upp i 184 under första och 185 som max i andra. Vid tävling brukar jag kunna toppa 194, så pulsen stämmer ju bra överrens med känslan jag hade av att det finns mer att ta av.

Sitter och kollar på skidskyttet nu, Grenmark och Ostbåge är inte mina favoritkommentatorer direkt. Är rätt störande i längden med Kalles floskler. Är verkligen skyttet en viktig del i sporten skidskytte? Dock verkar aftonblandet köra någon kampanj om att han är hela svenska folkets favorit! Har inte hört en enda som tycker så. Nej tacka vet jag Jacob Hård och Anders Blomqvist. Hoppas skidherrarna väljer rätt skidor idag, då blir det en spännande eftermiddag! Heja Sverige!

2 kommentarer:

  1. Mycket bra pass av dig Sjögren. Bästa jag sett hittills. Framförallt är det sättet du höll uppe kroppen under löpningen utan att någon gång tröttna. Så det är som du säger att det finns en del till att plocka! Veckans träning kommer att ge en bra tonus i musklerna och öka formen ytterligare. Men kom ihåg att hålla fokus och inte orientera bort dig med orientering igen! Kroon

    SvaraRadera
  2. Lyckat genrep, vad månde bliva på SM? Det får vi följa med spänning. Utmärkt egen analys, men att det går relativt långsamt att komma ned under 100 i puls, är inte det lite oroande?

    SvaraRadera