måndag 7 januari 2008

800 meter

Gjorde debut på löparbanan i Ärlaspelen i Eskilstuna i söndags. Distansen blev kanske något överraskande 800 meter, men träningen jag bedrivit senaste tiden har gått ut mycket på att bli snabbare och öka löpstyrkan. Därför var det kul att testa 800 meter, även om det känns lite löjligt att kuta så kort. Fast det är ingen lek när man väl står på startlinjen, gäller att tagga till ordentligt, ingen tid till att komma in i loppet direkt.

Taktiken var att försöka gå med som tredje man, hitta ett flyt och inte stumna helt. Men när starten gick kutades det utav bara helvete, hamna som fjärde man, första 200 gick på 25 sek för täten och låga 29 för mig... kände redan ut på andra att mjölksyran satt i benen, försökte tänka teknik, öka frekvensen och hålla farten. Ut på tredje varvet var det som om man inte hade något steg för fem öre, kändes segt och syra i armarna. Hade ändå behållit avståndet till killen framför mig och tyckte mig ana att han också började bli trött. Så på sista varvet, efter första kurvan, satte jag in allt jag hade kvar. (som tur var hade jag ju hushållit lite med krafterna) Knappa snabbt in avståndet och gick upp på tredje plats, fortsatte att trycka på i kurvan och slet mig i mål på tiden 2:03.34, spurtvarvet gick på ca 30 sek.

Känner mig nöjd med tiden och loppet, även om kroppen inte alls kändes så alert som jag vet att den kan vara. Tror dock att med lite andra förberedelser och rejäl taggning så ska det gå att springa fortare, lägg där till en del träning så bör det inte vara så långt kvar till att gå under 2 min. Det är väl lite av ett mål att ha. Världsrekordet är f.ö. 1:42.67, satt av Wilson Kipketer 1997.

Redan nu på söndag blir det chans på revansch, 3000 meter i Örebro Indoor Games.

Resultat
Män 800 M

1 Albin Johansson -81 Hässelby SK 1.56,84
2 Filip Holmström -91 FK Studenterna 2.00,71
3 Per Sjögren -79 KFUM Örebro 2.03,34
4 Philip Engblom -89 Ärla IF 2.05,24
5 Patrik Persson -83 Kumla SF 2.06,00
6 Olof Södergård -85 FK Studenterna 2.06,64
7 Filip Larsen- 77 Vêgan Runners If 2.07,20
8 Lars Drageryd -89 KFUM Örebro 2.10,16
9 Stefan Olars -84 Kumla SF 2.14,91

4 kommentarer:

  1. Jäkligt bra tid. Imponerad!!

    SvaraRadera
  2. fan fick du stryck av en 91?? Han får ju inte ens gå på krogen, kanske därför han är så bra;)

    SvaraRadera
  3. Imponerande!! Mycket bra, tror det är ypperlig träning för dig. Själv joggar jag upp på toppen ibland, det räcker för mig...

    SvaraRadera
  4. Lycka till på söndag

    SvaraRadera