lördag 9 april 2011

Första “riktiga” träningspasset

Idag på fm genomförde jag mitt första riktiga intervallpass, ni vet ett sånt där pass där man ska trycka på och ge allt. Max helt enkelt. 4x1000m backe. Första två kontrollerat och sen fri fart sista två.

Det var jävligt länge sen och jag har saknat känslan av att kunna ge allt i löpningen utan att känna efter. Nu väntar jag bara på dagen då benen är pigga och svarar hela passet.

Tiderna var 3.09 - 3.16 – 3.07 – 3.11

Första gick planenligt. Den andra var tuffare och kroppen seg, samma ansträngningsgrad men tiden blev 7s längre. På den tredje gick jag ut hårt, passerade första 400 på 2s bättre tid jämfört med första intervallen, sen på sista var det bara att försöka ge det som fanns kvar.

Vilan var jogg ner till starten igen, ca 6½ minut. Totalt blev passet 18km. Bra mängd för att vara mig.

För exakt två år sen körde jag ett liknande pass på samma ställe, skillnaden då var att jag fick skjuts med bil ner mellan intervallerna och jag bara körde tre stycken. Tiderna då var 2.59 – 3.00 – 2.57. Och pulsen var faktiskt några slag lägre i snitt… så det finns en del kvar att jobba på.

Karta till backen för den som vill testat...
Så här hittar du till backen, riktigt fin, vi har markerat ut målet högst upp med ett gult band på en tall. Finns även några andra gula band som markerar 400, 700 och 900m. Starten sker vid postlådan.

Imorgon är det orienteringsstafett på Världens ände. Kan bli roligt. Målet är att orientera, var ju ett tag sen 25-manna…

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar