lördag 4 juli 2009

KFUM-seger på Engelbrektstafetten

Stämningen var på topp, torget i norbergs centrum var fullproppat och alla i laget kände sig laddade för de 5x5 km som gällde. Vi hade fått ett sent sjukdomsåterbud av Tomas, men som tur var kunde Lukas kliva rakt in på sträcka två.

Lasse fick i uppgift att starta och gick riktigt bra till en början, liten svacka mellan 2.5-4 km men med en stark avslutning växlade han som fjärde man.

Starten
Lucken satte sen an tonen och plockade upp oss till tredje plats, mycket bra löpning och han hade plockat in ca 10s. på täten vid 3.5 km.

Ut på fjärde satte Putte, sin vana trogen, full fart. Det belönades med sträckvinst och viktiga sekunder kapades till ledarlaget FK Studenterna.

Källmén växlades ut som ny tvåa och rapporter ut med banan visade på att han gick starkt och plockade hela tiden in tid. Dock kände han sig inte helt pigg i kroppen, men en strålande insats ändå tycker jag och sträcksegern bekräftar det.

PulskurvanUtgångsläget för mig var 30s upp till studenterna och 1.50 bak till ing.firman med Janne Troeng. Startade i högt tempo med 2.53 på första km och var nu uppe i täten. Höll sen fortsatt bra fart men tröttnade något upp mot 3km markeringen. Blev peppad av killen på ledarfyrhjulingen som ropade att det gick bra och det fanns chans på banrekord. Varvar vid kyrkan till publikens stora jubel och är nu inne på sista km, växlar upp ett hack och ger det sista in mot mål. Trodde aldrig riktigt att jag kunde ta rekordet men gav det ett försök iaf, skippade t.o.m målkransen. Stämplade in på 15.04 ca 14s från rekordet som Uhrbom har om jag inte minns fel. Försöker uppdatera med bilder senare.


7 kommentarer:

  1. Ruskig avslutning! Du utelämnade att du var 40s snabbare än näst snabbaste löparen. Det är
    ganska saftigt på 5km...

    SvaraRadera
  2. JLu>>Lämnar lite tankeverksamhet till mina observanta och klipska läsare. Tycker ändå jag fick ner en rätt lång story för att vara skriven på mobilen... =)

    SvaraRadera
  3. Ah, men vad läser jag? Per på stafett i Engelbrekt... Well, man kanske skulle ha masat sig dit (om man fått fribiljett hos familjen) och grillat lite tillsammans med dig på slutsträckan! :)

    SvaraRadera
  4. Patrik>>Ja det hade varit trevligt med en hård kamp. Var kommer du tävla här näst? Jag funderar på att åka upp till Valbo Games och springa 3000m

    SvaraRadera
  5. Jag kommer nog ta det lite lugnt med tävlingarna nu fram till SM och 10000m. Har fortfarande lite strul med bäckenet och en vad som sprängs lite om vartannat. Skulle behöva komma upp på lite anständiga mängdnivåer för att kunna pressa halvmara, Lidingölopp och mara under hösten. Dessutom har jag inte sprungit en enda meter på bana/tartan sedan inomhussäsongen och skulle behöva gnugga lite sådant om man ska ha nåt att visa upp på SM. Kommer kännas väldigt skevt att debutera på bana direkt med SM... Inte optimalt.

    Kikade även på Valbos hemsa och tyckte mig läsa att det är 3000m-hinder. Ska du prova den disciplinen?

    Vad blir nästa race efter Valbo?

    SvaraRadera
  6. Nej det är 3000 slätt som jag funderat på, finns båda distanserna. Hinder har jag aldrig testat, alla icke orienterare tror att orienterare ska vara bra på hinder bara för att Gärderud var det och att vi springer över stock och sten i skogen. Riktigt så fungerar det inte tror jag.

    Karlstad GP med den lite udda distansen 1000 meter kommer jag nog att köra. Annars blir det träning mot SM. Får se vilken eller vilka distanser som jag springer där, Men det lutar åt 1500 och 5000.

    Hoppas du repar dig i vaden och kan träna på enligt plan. Har själv ont på några ställen men känns som om jag håller det under kontroll... får försöka att inte springa allt för mycket. Varvar med en hel del alternativa pass.

    SvaraRadera
  7. Ah, så det finns 3000 slätt osså? Det låter lite bättre men jag tror inte jag får frisedel för familjen att dra ner. Du får ploga solo på sub 8:20!

    Jag har aldrig heller testat hinder. Har förmodligen extremt kass teknik men tror mig ändå att jag med flåset skulle kunna grisa runt på en ok tid. Jag är som bäst i hård terräng och hoppas att det är lite samma sak som att ödsla energi och pump på hinder...

    Det där med alternativträning är säkert bra men jag tycker det är så nedrans tråkigt. Sedan är tiden en trång resurs för mig osså. Ska jag hinna träna måste det vara direkt i anknytning till jobb eller hem. Jag har sällan möjlighet att ta mig till ett gym eller liknande. Nån gång i veckan går det men då måste jag prioritera intervaller i terräng eller bana.

    Lycka till på Karlstad GP - kör hårt. Med tanke på dina fina resultat på 1500m så tror jag att den distansen kanske skulle passa dig bäst på SM. Anmäl dig hur som helst till båda så får de etablerade 1500m-löparna svettas lite extra av nervositet!

    SvaraRadera