onsdag 15 juli 2009

Intervaller

Träningen rullar på skapligt, har känt mig lite stel och öm på flera ställen i kroppen, men kvalitetspassen har genomförts på ett bra sätt. Ösregn till trots.

Förra tisdagen sken dock solen och jag fick ett svettigt pass, 30x200m med 30s vila. Fick tyvärr kliva av efter 28 stycken då vänstervaden hade fått nog. Surt.

På torsdagen var det sen dags igen, 3x5x300m, ösregn och benen gjorde ont, det sket jag i. (okej jag gnällde och beklagade mig en hel del under tiden, men det är glömt nu) Kroppen är stel och man är lite rädd för att inte orka hela vägen... men allt eftersom passet gick så lossnade det allt mer och jag vågade pressa på och bli trött. Tiderna blev faktiskt bättre och bättre, sista setet var det snabbaste. Vilan var 1 min med 3 min seriepaus.

I lördags stiftade jag bekantskap med en helt ny typ av intervall. 3x10/5 i fem minuter med tre minuters pausvila. D.v.s spring fort i 10s, slå av på takten i 5s, spring på fort i 10s o.s.v. Riktigt jobbigt att tempoväxla och trycka på hela tiden, lätt att bli lite för bekväm. Kom ca 1700 meter på varje intervall, vilket ger ett snitt runt 2.55 min/km. Så med denna träning i kroppen kommer inga lopp bli för ryckiga eller ojämna för min del =)

Måndagspasset gick helt enligt planen, 5x2x400m på 64s-60s vila 1 min, serievila 3 min. Fri fart på sista intervallen och där dunka jag på riktigt fint, nästan Wagner-klass. Efteråt kom massören Nils-Olov på besök och gav mig en rejäl omgång på vader och lår. Det behövdes.

Igår var det lätt jogg plus några 60m lopp, benen kände av behandligen, saknade tonus. Ikväll blir det hårdare tag igen, korta roddintervaller på ÖKK, känner smaken av mjölksyra redan nu.

Till helgen är det 3000m på Valbo Games och sen blir det ett 5000m lopp på onsdag i Södertälje.

  • Valbo Games
  • Resultattävling Södertälje

  • Inga kommentarer:

    Skicka en kommentar