måndag 29 juni 2009

Världsungdomsspelen – 800m

Eftersom jag inte hade någon officiell tid på 800 sen tidigare snackade vi med seedningssnubbarna på fm och de lovade att de skulle se till så jag hamnade i ett lämpligt heat. Starten var satt till 20:20, som sista gren, vilket gjorde att många valde att åka hem tidigare, trist med tanke på att 800 är en av de roligaste grenarna man kan se på en friidrottstävling.

Inget läktarvåld här inte och inget 800 meterslopp körs heller... Blev en lång dags väntan som mest tillbringades med att titta på andra grenar i den skuggiga delen av läktaren. Vid kl fem mjukade jag upp och vilade nån timme i parken utanför, kändes bra och var laddad. Satt av ytterligare några timmar på läktaren innan jag joggade igång inför loppet. Kändes lätt men ändå slö i kroppen, ingen riktigt tonus.

Vid uppropet visade det sig att arrangörerna skitit fullständigt i det de sagt tidigare och placerade mig i heat 6, det sista. Försökte hålla ångan uppe och ladda för ett sololopp.

40 min senare var det min tur. Körde från bana 6 och kom först ut ur kurvan, hörde dock att det var folk tätt bakom, tänkte att det kanske var nån mer som blivit felplacerad. Men efter 300m faller de ifrån och jag leder, enligt speakern, med 20 meter vid varvning. Klockan har de inte lyckats få igång, men jag hör av Lasse att jag passerar på 58s, för dåligt, försöker trycka på och ösa sista varvet men har dåligt med fart. Blir två jämna 58s varv, kanske något snabbare sistavarv. Vinner med 50-60 meter och resultatlistan visar, efter ett bra tag, tiden 1.56.88, inte direkt vad jag hade hoppats på. Men det är tufft med tre lopp på fyra dagar och utan drag på så kort distans som 800 ändå är.

Kanske skulle jag ha dragit tre redbull som Mattias Claesson gjorde inför sitt 800-meterslopp i torsdags, vet att sprintlandslaget i längdskidor håller på med koffeintabletter inför tävlingar också. Men jag är tveksam, känns inte helt rätt.

Får se när det blir en ny start på 800m, tror det blir lite längre distanser framöver, men det är kul att testa på ibland.

M 800m
Finalheat heat:6 28/6
1 Per Sjögren 79 KFUM Örebro 1:56.88 25
2 Nicolai Aggersböl 84 Greve Atletik DEN 2:03.68 51
3 Bendik S. Myhren 89 Lörenskog FIL NOR 2:03.80 52
4 Svein Erik Tönnesen 87 Ås IL NOR 2:04.06 53
5 Erik Hägg 89 Solna FK 2:09.38 56
6 Morten Winkelmann 89 Frederiksbergs IF 2:09.50 57
7 Joachim K Larsen 92 Greve Atletik DEN 2:11.85 58
8 Marcus Persson 86 Mölndals AIK 2:13.13 59
- Alexander Björnberg 93 Huddinge AIS bröt -
Rasmus Mygind 89 Randers Atl. DEN ej start -


3 kommentarer:

  1. Du är grym Sjögren!
    Härliga resultat!

    SvaraRadera
  2. I het 3 hade du nog kunnat få bättre sparring. Förbannat bra i alla fall.

    SvaraRadera
  3. http://na.se/sporten/2.2525/1.495029

    Hoppas det inte är en massa tomt prat... ;)

    SvaraRadera