fredag 29 maj 2009

Tredje raka på Grabbhalvan

Efter en kort behandling av Nils-Olov innan start så släppte handbromsen och det var bara att "rulla" iväg till starten på gustavsviksrakan. Samtidigt som tåget dundrade förbi pratade startgubben om något i mikrofonen, vad vet jag inte, såg bara läpparna som rörde sig. När tåget väl hade kört förbi väntade alla på att det skulle ta om informationen, men istället skjuter han av startskottet och alla rusar iväg. Jag hänger på men får inte igång klockan som kommit in i något skumt läge, springer och pillar med det i några hundra meter innan den kommer igång. Lite surt då jag hade tänkt att ha den som sparring mot en tid under 15 minuter. Bortsett från klockfadäsen flöt löpningen på fint och jag hamnade solo i täten redan efter ca 1.5 km. Såg sen ingen mer km markering och sprang bara på i ett skönt högt tempo och tog emot publikens jubel, främst från de löpare som jag mötte på vägen tillbaka, men även en hel del folk ut med gatorna.

1 km från mål får jag rapport om att jag passerar på 11:55, börjar bli lite trött, men håller uppe farten bra och känner att jag kommer klara målsättningen, sub 15. Antagligen var jag tröttare än vad jag kände, eller så tappar man mycket mer fart i den snorhala upploppskurvan än vad jag trodde och/eller så var sista km lite längre. Hur som helst så vann jag överlägset men gick imål som en förlorare på tiden 15.03. Känslan var ändå riktigt bra och antagligen sprang jag i för bekvämt tempo, för formen är betydligt bättre än de sex sekunder som jag slog förra årets tid med.

Resultat från Grabbhalvan Örebro 2009

5 Km 19:20

Pl. Namn Född Förening/Ort/Land # Resultat
1 Per Sjögren -79 KFUM Örebro Friidrott 860 15:03
2 Oskar Arlebo -77 Team Ullmax 1538 15:40
3 Niklas Källmén -75 KFUM Örebro Friidrott 895 15:48
4 Filip Dahlgren -88 Team Ullmax 1527 15:50
5 Sören Persson -65 IF Göta 1514 15:55
6 Christer Garpenlund -92 PJ´s Eld & Vent AB/"Radon" 1395 16:08
7 Albin Olausson -92 Vätter Rehab AB 1375 16:08
8 Daniel Pelvén -89 IKW 1551 16:16
9 Patrik Persson -83 KFUM Örebro Friidrott 897 16:18
10 Johan Jenderberg -72 Örebro AIK 1497 16:28

                    DSC_3013L Jag och Tim som tog backpriset i form av en hink, förr var det en guldfärgad drickaback, konstigt nog inte i år.

DSC_3032L Lasse kör solo över drottninggatan

DSC_3049LProfilbild

DSC_3054LOskar agerar lok… hoppas inte "tåget går" på Jukola

DSC_3077LNågra meter kvar till mål i år

DSC_3130LDe sex första fick löparskor i pris, om en vecka 

8 kommentarer:

  1. Ett STORT GRATTIS.

    SvaraRadera
  2. Härligt bro, stort grattis!

    SvaraRadera
  3. Storartat! Nu är du störst i hela distriktet! Var skall detta sluta? Det saknas superlativer men en stor kram får du i alla fall från mig.

    SvaraRadera
  4. vadå "hoppas inte tåget går" på jukola också? en kille kan man väl släppa före utan att det gör så mycket..?

    SvaraRadera
  5. daSilva>>Kanske lite väl långsökt, men jag syftar på det mms som skickades runt, tut, tut

    SvaraRadera
  6. Peiza>> Då är jag med... Bättre lok än kolvagn iaf! :-D

    SvaraRadera
  7. Grymt bra jobbat! Hade tippade på sub 15 denna gång men tydligen hade även ni i täten problem med starten också.

    Själv backade jag och stod nästan felvänd då starten gick. Någon förvarning fick man ju inte.

    Sen fanns väl bara 1 km-skylt.

    För min del var det annars sub 19 som gällde men det förstördes med några sekunder förmodligen p.g.a. starten. Så vi är väl i lite samma situation, förutom att jag ändå slog PB med över 50 sekunder och att du kört hårda stafetter innan.

    Menmen, bra jobbat i alla fall!

    SvaraRadera
  8. Per, GRATTIS till vinsten :)

    SvaraRadera