lördag 28 februari 2009

ISM-fyra!

Var länge ovisst om det skulle bli ett eller två finalheat, men som tur var slutade det med 15 avprickade löpare en timme innan start och alla skulle då få vara med i samma final. I och med det blev det väldigt avvaktande och trängsel till följd av det låga tempot. Fick starta i andra ledet längst in på bana ett och hamna ganska snabbt långt bak bland de sista, men hade bestämt mig för att försöka ligga med långt fram och gjorde en rundning av hela fältet efter 300 m. Lika bra och passa på medan farten var låg. Efter några knuffar, hällöpningar och vältande koner inne på banan hade jag glidit ner i fältet och fick göra en ny rundning på bana tre. Men nu körde jag lite hårdare bevakning av positionen, topp fem, och lyckades hålla ryggen på Henrik Löfås rätt bra.

Jag, Löfås och Wallerstein tidigt i loppet

Tempot skruvades upp och det blev mer och mer ett långt led, tappa nån placering, kände ändå mig stark och funderade på om jag skulle öka tempot eller ligga kvar, valde det sista, bekväma, alternativet då jag trodde mig ha störst chans med snabb avslutning. När det var en km kvar kollade jag bakåt och såg att vi var ett gäng på sex personer som fått en lite lucka på övriga. Börja förstå att det skulle gälla riktigt bra placeringar, med hade ingen koll på tider eller hur snabbt vi sprang, kändes lite mer ansträngt men med tankte på hur trött jag brukar kunna känna mig visste jag att det var lugnt. Försökte peppa mig att inte vara nöjd utan ligga på och jaga, tog en löpare och var nu uppe på femte plast. Två varv kvar drar tättrion iväg, Henrik orkar inte hänga på och jag försöker gå om i kurvan, men han svara. Vågar inte satsa, sparar mig till sista spurtvarvet och ger allt ut på det sista.. kommer om direkt och drar ifrån mot en säker fjärdeplats. Grymt! Hade en riktigt skön känsla hela loppet, hoppas på fler sådana lopp framöver. Satte även ett nytt distriksrekord, det gamla hade Källmén på 8:27, känns stort.

Tack för alla gratulationer, det värmer!

Resultat 3000 m

1 Adil Bouafif -78 Hässelby SK 8.19,01
2Oskar Käck -82Hälle IF8.19,75
3Johan Wallerstein -78IFK Lund8.19,76
4Per Sjögren -79KFUM Örebro8.23,51
5Henrik Löfås -83Upsala IF8.26,93
6Eric Senorski -89Örgryte IS8.33,02
7Niklas Österberg -73Rånäs 4H8.35,37
8Patrik Andersson -86Hälle IF8.40,16
9Fredrik Johansson -85Ullevi FK8.40,67
10Rachid Benjira -74Hässelby SK8.41,63
11Mikael Andersson -86Vallentuna FK8.47,31
12Olle Kalered -90IK NorrköpingI8.52,34
13Jan Westerberg -80IFK Umeå8.55,55
14Oskar Danielsson -88IK Norrköping
8.57,09

Oskar Landin -87Spårvägens FKDNF

13 kommentarer:

  1. Hej Kusin. Jättegrattis Per vi är sjukt imponerade.

    Martin & Christine

    SvaraRadera
  2. Mycket imponerande! Bra jobbat! -16 sek på PB är enormt.

    Vad ligger du på i träningsmängd nu? Kör du mestadels intervaller? Känns sub 15 på 5 km möjligt?

    SvaraRadera
  3. http://www.na.se/artikel.asp?intId=1455334&insn=1

    SvaraRadera
  4. Grymt bra jobbat! Grattis!!! Fimpen

    SvaraRadera
  5. Fan, vilken kille!! Stort grattis, träning ger resultat!

    SvaraRadera
  6. Grattis! Sjukt bra tid!

    SvaraRadera
  7. Grattis Per till ett kanonfint race uppe i mina hemtrakter ;)

    Träna hårt!

    / Jakob

    SvaraRadera
  8. Alla>>Tackar!

    Anonym>>Kör ca 3-4 mil i veckan om man snackar friidrottsspråk. Eller 6-7 pass i veckan, blir inte så mycket löpning som jag skulle önska, bara två intervallpass på bana och ett lite längre distanspass i skogen på helgen. Sub 15 kännns möjligt, borde klara 14:30, siktar mot sub 14.


    Jakob>>Trodde jag skulle få se dig där på plats med hemmaplan och allt.

    SvaraRadera
  9. Ser ju mycket lovande ut vår(orienterings)säsongen. Då gäller det på allvar! Snart tiomila!

    SvaraRadera
  10. Magiskt! Får man kalla dig för nutidens Merlin? Du har ju flera likheter med denne figur. /Gaius

    SvaraRadera
  11. Per>> Jag jobbade tyvärr den helgen så gick ej, men hade inte haft något att sätta emot er topplöpare ändå så var lika gott jag höll mig undan.

    Återigen stort grattis! Vad väntar för tävlingar nu? Själv är startmilen min nästa tävling.

    SvaraRadera
  12. Stort grattis till en grym tid och en bra SM-placering!
    Får se om man själv kan komma i form och utmana framöver...kanske syns på nån tävling oxå. Ha d och kör vidare på samma sätt!

    SvaraRadera