tisdag 8 april 2008

Kolmårdskavlerapport

Upp 05:15 (pisstidigt) för att hinna till starten kl 09:00, allt går som smort. Kaffet hinner rinna ner, gröten kokas och alla prylar kommer med i väskan. Bra jobbat Per!

Kutar som sagt förstasträckan och har en plan om att orientera hela loppet själv... börjar inte så bra då jag redan på ettan lägger bort en minut. Tänker fan helvete samma sak ännu en gång, men känner ändå ett lugn och vet att jag kommer igen, bara sätta orienteringen främst så plockar jag ikapp allt eftersom. Vid vägövergången bestämmer jag mig efter en stunds fundering att gå runt höger, tror mig tjäna på det då jag slipper långsammare löpare framför mig i spåret och samtidigt får benen återhämta sig på vägen. Genomför vägvalet bra och in mot kontrollen ser jag inte till några andra löpare, känner yes, nu är jag om och uppe i tät. Men säg den lyckan som varar, slarv med kompassen och en mindre lyckad kartläsning resulterar i ett parallellfel och bom på ett par minuter. Går på hårt nästkommande sträcka men lyckas sen hålla i handbromsen på de detaljerade kontrollerna för att sen in mot 12, 13 skruva upp tempot igen. Stämplar först vid 13, 14 in mot 15 blir jag lite osäker och släpper förbi några löpare. Hänger sen med mot fel gaffel och tapper lite tid, men ingen direkt bom. Väl in mot mål får jag syn på Oskar i lag ett och hör speakern snacka om klungan och att Malung lyckats gå loss med några minuter. Är nöjd med loppet även om den verkliga fullträffen fattades, men kommer mer och mer in i orienterandet igen efter en vinter helt utan kartträning. Dock är man en bra bit efter Peter Ö som lekte runt banan hela sju minuter snabbare än mig. Respekt!

Kolmårdskavlen str1
Sistasträcks-Hardt med sin snygga jeanslagning på tightsen som tyvärr inte syns i bild

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar